torstai 14. maaliskuuta 2013

Torstai on toivoa täynnä ...

Sanonta "torstai on toivoa täynnä". Juuri nyt en tiedä tarkoittaako se toivoa positiivisessa mielssä vai tarkoittaako se epätoivoa. Auto, tuo toimiessaan niin mukava kulkuneuvo paikasta toiseen liikkumiseen ilman aikatauluja. Se mahdollistaa ihmiselle oivasti vapauden liikkua paikasta toiseen ilman, että olisi riippuvainen kenestäkään toisesta. Mutta auton pito ei ole ilmaista. Bensa ja diesli maksavat suomessa paljon maitolitraa enemmän. Sen vielä hyväksyy, koska sen mukaan maksat paljonko ajat. Vakuutukset on pakolliset ja hyvä niin jo senkin takia että joku puolentunnin reaktioajan omaava vanhus todennäköisesti ajaa jossain vaiheessa autoilu-urasi aikana kolmion takaa kylkeesi. Täten oman koslasi vauriokorvaukset tulevat varmemmin maksetuiksi, kun korvauksen saaminen ei ole kiinni kylkeen ajajan kansaneläkkeestä tai vastaavan pillurallikurvailijan työttömyyspäivärahasta. Niin ikään vakuutus on myös oma turvasi. sittn tulee päälle tottaki suomessa kun olemme autovero. Muutat minne työmaa parakkiin tahansa niin Itella osaa varmasti poliisejakin paremmin perille sen verolaskun kanssa. Ja maksettava on. Okei, valtio tarvitsee rahaa.

Auto ei ole vain yltäkylläsiyydessä elävän mukavuus hyödyke ja perseen lämmitin talvisin, vaan pakollinen. Jos olet työtön ja omistat tuon lähes yleis-sivistyneen ihmisen itsestään selvyyden eli ajokortin. Sinut velvoitetaan "suoraan sitä sanomatta" ottamaan vastaan työttömänä ollessasi työpaikka keskeltä hevonpersettä. Jos olet hitsari tai rakennusmies tai mikä vaan työntekijä niin ei ole itsestään selvyys että työpaikkasi olisi mukavasti kaupungin keskustassa tai edes lähellä sitä. Auto tai kyyti on hommattava. Kimppakyydit eivät todellakaan ole itsestään selvyys. Ihmiset ovat itsekkäitä eivätkä todellakaan halua kyydittäväkseen välttämättä ketään toista. Ja bussithan kulkee syrjäkyliltä niin mahdottoman loistavasti. Aikataulut on suunniteltu niin, että kansalaiset kulkisivat työajoilla kahdeksasta neljään. Ei ole todellakaan mikään itsestään selvyys ja vain suurimmissa kaupungeissa voi kulkea julkisilla kulkuneuvoilla esimerkiksi kolmi tai viisivuoro työssä. Auton pito on niin helvetin kallista ja monissa paikoissa on oikeesti niin pienet palkat, että autonpito kulujen lisäksi saat nippa nappa maksettua työpäivän ajaksi laihat evääsi.

Ja annas olla, kun autoon tulee joku vika. Kormaamot veloittavat keskimäärin 60 e/h (halpa) - 120 e /h ja tämä on per henkilö. Jos kaksikin ammattikoulusta työharjoittelussa olevaa poikaa tai tyttöä korjaa autoasi korjaamolla 4 tuntia niin työstä napsaahtaa maksettavaa helposti työosuudeksi 480-960 e laskutus. Se on jumalauta monelta yli kahden viikon palkka ellei enemmänkin. Ja korjautettava on jos meinaa ajaa. Voihan sitä autoa vaihtaakin säännöllisesti, mutta tuhansia euroja häviää siinäkin vaikka nettiautossa myisitkin. Kyllä ihmiset ovat hintatietoisia.

Treeniasiaa

Tänään on vuorossa ojentajat ja hauikset iltatreeninä. Kerron illan treenisä, sitten kun se on tehtynä.

Parempaa torstaita toivotan :)  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti